//
u leest nu...
Oosterweel

Antwoord aan Dirk Barrez: De vijf vragen over Oosterweel de actiegroepen welbekend.

In antwoord op het opiniestuk van Dirk Barrez: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2932066

Beste Dirk Barrez,

Als de actiegroepen rond het mobiliteitsdossier te Antwerpen wat stil lijken, dan is dat vooral omdat ze volop bezig zijn met het opvolgen van dit complexe dossier. Ze zoeken daarbij zelf ook voortdurend antwoorden op verschillende vragen en bezorgdheden.

Eerst even kort: Het akkoord zal maar zo goed zijn als de uitvoering. Daarin moeten verschillende knopen nog definitief uitgeklaard worden, waaronder de Oosterweelverbinding en de bekostiging van het project. Maar evengoed zal een bredere gedragenheid cruciaal zijn om het resultaat ook uit te kunnen voeren. Alleen al daarom verdienen je vragen een antwoord, of op z’n minst nuances bij de antwoorden die je zelf gaf.

  1. Hoe duur?

Vooreerst zijn er nog zoveel puntjes op de i te zetten, dat een totale raming op dit moment onmogelijk correct én volledig kan zijn. Wellicht wordt dit de komende maanden wel eenvoudiger, wanneer de laatste puzzelstukjes in de onderhandeling zijn gelegd. Daarnaast verloopt een project van deze omvang over tientallen jaren, waarin noden en dus ook budgetten kunnen schuiven. Het gaat immers niet enkel over één infrastructuurproject, maar ook om een duurzame samenwerking – de “Werkgemeenschap” – tussen overheden en burgers voor allerlei toekomstige ruimtelijke verbeteringen in een enorme stedelijke regio.

2) Wat schiet er over voor andere zaken?

Een betere vraag zou misschien zijn: Wat levert het op? Sommige elementen die je opnoemt, bijvoorbeeld een uitgebreider fietsnetwerk, beter openbaar vervoer en (ruimte voor) duurzaam wonen zitten immers integraal in het plan. Daarnaast pakt het de mobiliteitsnoden (frustraties) van vele mensen aan en biedt het een hele regio nieuwe economische opportuniteiten. En hoeveel mag de gezondheid van honderdduizenden inwoners kosten? We kunnen beter nadenken over de “return on investment”: door de enorme waaier aan positieve effecten, kan het best wel eens één van de beste investeringen ooit worden.

3) Hoeveel stijging van het water kan Antwerpen aan?

Hiervoor kan je best eens kijken naar het “Sigma Plan”, dat trouwens reeds in uitvoering is. Daarin wordt, rekening houdend met de laatste wetenschappelijke inzichten, volop geanticipeerd op waterproblematiek. O.a. de Hedwige-Prosperpolder zorgt via ontpoldering voor een enorme buffer en ook bij de heraanleg van de Scheldekaaien wordt rekening gehouden met klimaatverandering en zeespiegelstijging.

4) De mismatch van de overkapping

Dit is een veel voorkomende misvatting. Het is immers niet zo dat een overkapping op de één of andere manier uitstoot CO2 zou gaan “vangen”. Geluidsoverlast en luchtkwaliteit gaan in de wijken naast de overkapping wél substantieel verbeteren, zowel met het huidige als met een geëlektrificeerd wagenpark.

Een recente studie toonde overigens aan dat elektrische voertuigen, door hun relatieve hogere gewicht, via hun remmen en banden ook PM10 deeltjes afscheiden die erg negatieve effecten hebben op onze gezondheid. Daarnaast is de adoptie van de elektrische auto voorlopig nog erg laag in onze contreien, dus hopen op een automatische oplossing doen we beter niet. Via de afgesproken “modal split” is het natuurlijk wél zo dat je een drastisch uitgebreid openbaar vervoer (en fietsinfrastructuur) mag verwachten. Zonder die “modal split” kloppen trouwens ook de andere capaciteitsberekeningen niet, dus die zit echt verankerd in de ontwerpen. Als laatste toch even duidelijk stellen dat het overkappen van de ring over veel meer gaat dan luchtkwaliteit. Het is tenslotte een historisch misplaatste verkeersader die de grootste stad van Vlaanderen letterlijk in twee snijdt. De overkapping zet dit op spectaculaire wijze recht.

5) De verkeerde haveninvesteringen

Havensteden zijn historisch gezien verrassend robuust qua economisch belang. Zelfs in tijden van verzanding van de Westerschelde en reformatie, floreerde in Antwerpen de haven. De economische activiteit in de Antwerpse haven veranderde steeds mee met de globale noden en behoeftes en zal dat wellicht in de toekomst ook blijven doen. Je kan optimistisch of pessimistisch zijn over wat voor veranderingen we mogen verwachten, maar het moedwillig afsnijden van nieuwe mogelijkheden tot economische en ecologische evolutie heeft vrijwel zeker een negatief effect voor iedereen. Het kind met het badwater weggooien heet dat dan. Misschien is het goed om eens de oefening te maken: Wat voor haven willen en kunnen we zijn voor de toekomst? Misschien is water eerder een oplossing in dit dossier dan een probleem.

Laat me afronden door te zeggen dat je vragen helemaal niet vervelend zijn. Hier en daar zijn ze al beantwoord en op sommige details moet je nog een paar maanden wachten, maar dat neemt niet weg dat de vragen gesteld kunnen worden. En hopelijk heb je bij deze ook al enkele antwoorden gekregen. Stay tuned. Je kan ook mee komen helpen natuurlijk, altijd welkom.

Thomas Goorden

voor StRaten-generaal

 

Reacties

2 gedachtes over “Antwoord aan Dirk Barrez: De vijf vragen over Oosterweel de actiegroepen welbekend.

  1. In verband met punt 4 zou men misschien ook eens de vergelijking kunnen maken met de E17, een belangrijke en drukke verkeersader, die de fusiegemeente Zwijndrecht (Zwijndrecht-Burcht) pal in twee stukken snijdt, met negatieve gevolgen voor de gezondheid van veel Zwijndrechtenaren. Dit euvel kan en mag niet “opgelost” worden door een schermpje links of rechts en hier en daar, over een honderdtal meter. NEEN, dit is evenzo waard om opgenomen te worden in een overkappingsplan. De elementen van het Oosterweelproject gaan niet alleen over de grootstad Antwerpen, maar ook over bijvoorbeeld Zwijndrecht, waar de overlast nu ook al zeer groot is! Het “historisch akkoord” zal slechts historisch zijn, indien het rekening houdt met alle betrokken leefgemeenschappen! Indien niet op een redelijke wijze aan de verzuchtingen van de Zwijndrechtenaren tegemoet gekomen wordt, dan hoop ik dat Zwijndrecht alsnog de ganse zaak blokkeert!

    Geplaatst door Jan Wouters | 04/04/2017, 09:29
    • Beste Jan
      De Antwerpse burgerbewegingen hebben op 15 maart een Toekomstverbond gesloten met de overheden over grote principes en financiering van een mobiliteitsplan (inclusief overkapping van de Antwerpse ring), maar beide partijen (burgerbewegingen en overheden) weten dat dit geen voorafname is op een akkoord dat nu nog volgen moet tussen Zwijndrecht en de Vlaamse regering over een toekomstige overkapping van de E17. Over zo’n akkoord wordt momenteel onderhandeld. De Antwerpse burgerbewegingen hebben zich in deze solidair verklaard met de mensen uit Zwijndrecht die samen met hen op 13 juli 2015 naar de Raad van State zijn gestapt.
      Eind april weten we hopelijk meer.

      groet
      stRaten-generaal

      Geplaatst door m d | 04/04/2017, 15:58

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: