//
u leest nu...
Oosterweel

Een plan B voor A

een plan B voor A - header

Rekening houdend met alle voorhanden studiemateriaal sinds maart 2009, met een inschatting van het maatschappelijk draagvlak en met het streven naar een balans tussen verkeersnoden en leefbaarheidseisen menen we dat vandaag alle bouwstenen op tafel liggen voor een duurzame herinrichting van het snelwegennet in de stad Antwerpen. Die bouwstenen zijn:

- de A102 (Oosttangent tussen Wommelgem en Ekeren)

– de zogenaamde Westtangent (tussen de E17 en de E34, ten westen van Zwijndrecht)

- het overkappen van de Antwerpse Ring (Ringland 1 en Ringland 2) en de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht (Ringland 3), met mogelijke uitbreiding naar de A12 in Wilrijk en de E313/E34 in Deurne, cfr. eveneens deRingvanA en Ecopolis als varianten van Ringland

- een bijkomende Scheldekruising door de haven die de Kennedytunnel en de ring ontlast plus het overkappen van de ring mogelijk houdt, nl. een van deze drie varianten: Oosterweel-Noord (= stRaten-generaal-tracé, 2005), Arup/SUM (boortunnel, 2009) en Meccano (Noordtangent, 2010). Technische ontwerpen en doorrekeningen met gedifferentieerde tol – ook op het vlak van luchtkwaliteit en geluid – moeten hier uitsluitsel brengen.

een plan B voor A

Dit in combinatie met slimme verkeerssturing, meer performante netwerken van fietsroutes en openbaar vervoer (tramverlengingen, voorstadstreinen, regiobussen) en voetgangersvriendelijke stadsontwikkeling volgens de principes van Transit-Oriented Development (TOD) = de Acht Principes voor Betere Straten en Betere Steden: https://go.itdp.org/pages/viewpage.action?pageId=54887465

stRaten-generaal en Ademloos, 4 mei 2014

download deze tekst als pdf hier.

 

 

Reacties

Een gedachte over “Een plan B voor A

  1. Oosterweel-Noord lijkt een nog net iets anders traject te volgen dan een van de drie alternatieven op jullie kaartjes. Het is kennelijk de bedoeling dat de tunnel net onder de Oosterweelsteenweg komt te liggen. Al is het mij niet duidelijk waarom dat op die plaats geen viaduct kan zijn. Je zit daar immers toch in het midden van de haven. Dat zou het zeker een pak goedkoper maken.

    Dit Oosterweel-Noord-tracé heeft verder als voordeel ten opzichte van het BAM-tracé dat er een betere aansluiting is met de A102, de complexe knoop aan het Sportpaleis vermijdt, geen extra belasting geeft op de R1 (integendeel: die juist sterk ontlast) en de overkapping van de Ring minder hindert.

    In combinatie met de Ringland zou dat eigenlijk het perfecte compromis kunnen zijn tussen overheid en actiegroepen in dit complexe dossier. Bovendien kan hiermee ook de uiterst complexe en dure R11bis verlaten worden.

    Geplaatst door Jan Vandenberghe | 08/05/2014, 17:29

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: