//
u leest nu...
Oosterweel

stRaten-generaal ziet af van eigen Oosterweeltracé voor referendum

StRAten-generaal ziet uitdrukkelijk af van het oorspronkelijke, eigen tracé voor de volksraadpleging van 18 oktober over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. ‘Wat ons betreft gaat het referendum over de keuze tussen het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met het Lange Wapper viaduct en het tracé met boortunnel onder de havendokken’, luidt het.

Volgens stRaten-generaal is het laatste tracé, zoals voorgesteld door het studiebureau ARUP-Sum, het beste alternatief en ‘een optimalisering’ van het eigen tracé waarmee ze aanvankelijk uitpakte. ‘Uiteraard moet het referendum gaan over de keuze tussen het BAM-tracé en het best mogelijke tunnelalternatief’, aldus stRaten-generaal. ‘Over de keuze tussen twee tracés: 1 tracé met de Lange Wapper en 1 tracé met tunnel onder de havendokken.’

Het beste tunnelalternatief is het ARUP-Sum-tracé volgens de actiegroep, waarin het Oosterweelknooppunt niet langer is opgenomen, zodat een rechte (en dus goedkopere) tunnel kan worden geboord van Linkeroever tot bij de aansluiting met de A12 in het havengebied.

StRaten-generaal ziet geen enkele reden om voor de volksraadpleging vast te houden aan haar originele versie met tunnelalternatief, benadrukken Many Claeys en Peter Verhaeghe. Ze wijzen erop dat ze naar eigen zeggen overigens een belangrijke component van het nieuwste tracé hebben mee ontwikkeld, met een basisvoorstel voor het knooppunt met de A12.

De vraagstelling van de volksraadpleging wordt bepaald door het stadsbestuur. Het is de gemeenteraad die daarover begin september de beslissing moet nemen.

Reacties

2 gedachtes over “stRaten-generaal ziet af van eigen Oosterweeltracé voor referendum

  1. Hebt u Van Hees al ingelicht over wat er met Sint-Anna gebeurt in het Arup-Sum-alternatief? Voor 2/3 tot 3/4 gebruikt als werfzone, zonder budget voor heraanleg. En toch overal gejuich?

    Geplaatst door Garibaldi | 06/08/2009, 08:58
  2. een hartelijke dikke proficiat voor de moed om jarenlang te vechten tegen al diegenen die ‘het beter wisten’, en het zo ver te krijgen dat de burgers zich nu kunnen uitspreken over een alternatief. Maar moet u nu niet het geweer van schouder veranderen? Het ging tot nu over een viaduct, versus ‘het minste kwaad’, een tunnel. Moet u nu niet meer fundamenteel ook ‘de ring’ op zich in vraag stellen? Optimalisatie van de Liefkenshoektunnel, ondertussen is er in Terneuzen een tunnel bijgekomen. Zoals enkele belangrijke stedenbouwkundigen zopas schreven, stellen zij het sluiten van de Ring in vraag, of het nu een viaduct of een tunnel is, gezien men vandaag nergens nog naar ‘ringen’ grijpt als oplossing voor doorgaand verkeer.
    Dan zou u een wellicht nutteloze investering van het astronomisch bedrag van 3 miljard euro laten besparen. Dat zou fantastisch zijn!

    Geplaatst door Philippe Van den Abeele | 15/07/2009, 19:39

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: